Norwegian & Strawberry lanserar Spenn – ny lojalitetsvaluta

Det norska flygbolaget Norwegian och hotellkedjan Strawberry har inlett ett unikt samarbete för att lansera Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry – en ny digital lojalitetsvaluta som ger kunderna mer frihet och förmåner. Denna nya lojalitetsvaluta syftar till att ge kunderna mer värde genom att göra det möjligt att tjäna och använda poäng på både flygresor och hotellvistelser, samt hos olika partnerföretag. I den här artikeln förklarar vi vad Spenn är, hur det fungerar och vilka fördelar det ger för kunder hos Norwegian och Strawberry. Vi tittar också på hur de befintliga lojalitetsprogrammen påverkas, hur man kan tjäna och använda Spenn samt vad framtiden kan komma att innebära för denna gemensamma bonusvaluta.

Spenn logo

Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry – vad det är och hur det fungerar

Spenn är en digital förmånsvaluta som kan tjänas in och användas av medlemmar hos både Norwegian och Strawberry. Det innebär att bonuspoäng som du samlar hos endera företaget omvandlas till Spenn och samlas på ett gemensamt konto, vilket kan utnyttjas hos båda bolagen samt hos utvalda partners. Enkelt uttryckt fungerar Spenn som en gemensam “valuta” för de två lojalitetsprogrammen, så att medlemmar kan samla och spendera sina poäng över olika branscher inom samma system. Till Spenn lanseras även en mobilapp som blir navet i det nya bonusprogrammet. I Spenn-appen kan medlemmar se sitt totala poängsaldo och smidigt använda sina intjänade Spenn för att boka både hotellnätter och flygresor. Både Norwegian och Strawberry behåller sina respektive lojalitetsprogram – Norwegian Reward och Strawberrys medlemsprogram (kallat Points Unlimited) – men Spenn blir den gemensamma valutan inom dem. Medlemsförmåner som nivåstatus och liknande påverkas alltså inte; Spenn ersätter bara de tidigare bonuspoängen i programmen.
För att driva det nya gemensamma bonusprogrammet har Norwegian och Strawberry bildat ett samägt bolag. Det nya företaget, som initialt kallades LoyaltyCo, ägs till lika delar (50/50) av de två bolagen och leds av Christoffer Sundby, som tidigare varit marknads- och kundchef på Norwegian. Detta understryker satsningens betydelse – båda företagen investerar tillsammans för att göra Spenn till en framgång för sina kunder.

Fördelar med Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry för kunder

Införandet av Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry ger flera stora fördelar för dig som är kund hos Norwegian eller Strawberry. Den nya gemensamma lojalitetsvalutan gör det enklare att tjäna och använda poäng – oavsett om du flyger, bor på hotell eller handlar hos partners.

Hur Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry påverkar lojalitetsprogrammen

Båda företagens existerande lojalitetsprogram påverkas genom att själva valutan för poängen byts ut mot Spenn. Norwegians bonuspoäng kallades tidigare CashPoints och Strawberrys poäng ingick i Points Unlimited-programmet – dessa kommer nu successivt att ersättas av Spenn. Alla CashPoints som medlemmar hos Norwegian redan tjänat in, liksom Strawberrys intjänade poäng, finns dock kvar på kontot och kan användas som vanligt ett tag till. På sikt kommer medlemmarna att kunna konvertera sina gamla poäng från båda bolagen till Spenn. Från och med lanseringen av Spenn i slutet av 2024 tjänas inga nya CashPoints eller Strawberry-poäng in – alla nya bonuspoäng ges direkt i form av Spenn.

Den kanske största förändringen är att poängen nu blir transporterbara mellan programmen. Tidigare kunde du bara använda Norwegian-poäng hos Norwegian och Strawberry-poäng hos Strawberry. Med Spenn kan poäng du tjänat hos Norwegian användas hos Strawberry, och vice versa. Detta knyter samman lojalitetsklubbarna på ett sätt som inte funnits tidigare och gör båda programmen mer värdefulla för medlemmarna.

Norwegian Reward och Strawberrys lojalitetsprogram fortsätter i övrigt som separata varumärken – du förblir medlem i respektive program och behåller dina eventuella medlemsnivåer och förmåner där. Spenn fungerar som en gemensam bonusplattform inom dessa program. Kunderna kan alltså fortfarande ta del av unika förmåner från Norwegian (t.ex. kampanjer på flygresor) och Strawberry (t.ex. medlemsnivåer med hotellförmåner), samtidigt som poängsystemet är gemensamt.

En intressant möjlighet i och med det gemensamma programmet är lanseringen av nya betalkort kopplade till Spenn. I dagsläget har Norwegian ett eget kreditkort (Bank Norwegian-kortet) som gav CashPoints på alla köp, och Strawberry erbjuder Strawberry Mastercard med bonus på köp i deras värld. Det har ännu inte annonserats något nytt gemensamt Spenn-kreditkort, men branschanalytiker spekulerar att ett sådant kan komma att lanseras för att ge poäng (Spenn) på köp som gynnar båda företagen. Ett gemensamt bonuskort skulle innebära att kunder kan tjäna Spenn vid alla vardagsköp, utöver flyg och hotell, vilket ytterligare skulle förstärka lojalitetsprogrammens attraktivitet.

Hur tjänar man Spenn?

Att tjäna Spenn-poäng blir en naturlig del av kundernas resor och hotellvistelser framöver. Här är några av de viktigaste sätten att samla Spenn:

Hur använder man Spenn?

Spenn-poängen du samlar ihop kan sedan användas för en rad olika förmåner och köp. Några av de viktigaste sätten att använda dina Spenn är:

Jämförelse av förmåner i Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry

Satsningen på Spenn ger både likheter och skillnader i hur Norwegian och Strawberrys lojalitetsprogram fungerar. Tabellen nedan sammanfattar de viktigaste aspekterna och förmånerna, och hur de två företagen förhåller sig:

Aspekt Norwegian (flygbolag) Strawberry (hotellkedja)
Lojalitetsprogram (före Spenn) Norwegian Reward – poäng i CashPoints (för flygresor) Strawberry Points Unlimited – egna bonuspoäng (för hotell)
Intjäning av Spenn Tjänas genom flygresor med Norwegian; även via Spenn-partners Tjänas genom hotellvistelser på Strawberry; även via Spenn-partners
Användning av Spenn Används för att betala flygbiljetter och resetjänster hos Norwegian; kan även användas för hotellbokningar (via Spenn) Används för att betala hotellnätter och erbjudanden hos Strawberry; kan även användas för flygresor (via Spenn)
Kreditkort med bonus Bank Norwegian Visa (ger Spenn-poäng på alla köp) Strawberry Mastercard (ger Spenn-poäng på alla köp)

Framtiden för Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry

Spenn lanserades officiellt i november 2024 och är i skrivande stund ett nystartat initiativ, men planerna framåt är ambitiösa. Fler företag förväntas gå med i lojalitetsprogrammet framöver. Målet är att Spenn ska växa och omfatta flera olika företag och varumärken, vilket skulle skapa ännu större möjligheter och värde för medlemmarna. Både Norwegian och Strawberry har antytt att man för dialog med potentiella partners i olika branscher, för att på sikt bygga ett stort nätverk av aktörer som använder Spenn som förmånsvaluta.

Ett första exempel på denna expansion kom våren 2025, då det tillkännagavs att Reitan Retail går in som delägare i Spenn-satsningen. Reitan Retail är ett ledande handelsföretag i Norden (de driver bland annat Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige samt REMA 1000 och Narvesen i Norge), och med deras inträde får Spenn en tredje stor ägare vid sidan av Norwegian och Strawberry. För kunderna betyder det att man i framtiden inte bara kan tjäna och använda Spenn på flyg och hotell, utan även i butiksmiljö och dagligvaruhandel. Enligt Reitan kommer man initialt att koppla in sina verksamheter på den norska marknaden först, för att sedan introducera Spenn i sina butiker i övriga länder stegvis. Detta markerar ett viktigt steg där lojalitetsvalutan Spenn breddas till att omfatta resor, boende och shopping – en trifecta som Strawberrys grundare Petter A. Stordalen kallar för en “fantastisk treenighet” för kunderna.

Även utan Reitans intåg har Spenn snabbt börjat växa. I början av 2025 uppgavs det att över 100 olika varumärken redan är anslutna som partners i Spenn-nätverket. Medlemmar kan tjäna poäng hos en rad företag i olika branscher – till exempel hos rederiet Hurtigruten, elektronikjätten Samsung och sportmärket Adidas, för att nämna några. Detta breda partnernätverk gör att Spenn redan nu är mer än bara ett samarbete mellan ett flygbolag och en hotellkedja; det håller på att bli en helhetsplattform för lojalitet i Norden.

Sammanfattningsvis markerar Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry en ny era för lojalitetsprogram i Norden. Genom att kombinera två stora aktörer – Norwegian och Strawberry – och många olika partners, skapas ett nytt sätt att samla och använda bonuspoäng på ett enkelt och smart sätt.

Med Spenn kan du få poäng för både flyg, hotell och snart även vardagsinköp – allt i ett och samma system. Det gör det enklare än någonsin att få värde för varje krona du spenderar.

För kunder hos Norwegian och Strawberry betyder det att deras poäng nu kan användas mycket bredare än tidigare. Om utvecklingen fortsätter kan Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry bli ett av Nordens största lojalitetssystem – och ge oss en tydlig bild av hur framtidens bonusprogram kommer att fungera.

Uppdaterad
16.05.2025