Norwegian & Strawberry lanserar Spenn – ny lojalitetsvaluta
Det norska flygbolaget Norwegian och hotellkedjan Strawberry har inlett ett unikt samarbete för att lansera Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry – en ny digital lojalitetsvaluta som ger kunderna mer frihet och förmåner. Denna nya lojalitetsvaluta syftar till att ge kunderna mer värde genom att göra det möjligt att tjäna och använda poäng på både flygresor och hotellvistelser, samt hos olika partnerföretag. I den här artikeln förklarar vi vad Spenn är, hur det fungerar och vilka fördelar det ger för kunder hos Norwegian och Strawberry. Vi tittar också på hur de befintliga lojalitetsprogrammen påverkas, hur man kan tjäna och använda Spenn samt vad framtiden kan komma att innebära för denna gemensamma bonusvaluta.
Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry – vad det är och hur det fungerar
Spenn är en digital förmånsvaluta som kan tjänas in och användas av medlemmar hos både Norwegian och Strawberry. Det innebär att bonuspoäng som du samlar hos endera företaget omvandlas till Spenn och samlas på ett gemensamt konto, vilket kan utnyttjas hos båda bolagen samt hos utvalda partners. Enkelt uttryckt fungerar Spenn som en gemensam “valuta” för de två lojalitetsprogrammen, så att medlemmar kan samla och spendera sina poäng över olika branscher inom samma system. Till Spenn lanseras även en mobilapp som blir navet i det nya bonusprogrammet. I Spenn-appen kan medlemmar se sitt totala poängsaldo och smidigt använda sina intjänade Spenn för att boka både hotellnätter och flygresor. Både Norwegian och Strawberry behåller sina respektive lojalitetsprogram – Norwegian Reward och Strawberrys medlemsprogram (kallat Points Unlimited) – men Spenn blir den gemensamma valutan inom dem. Medlemsförmåner som nivåstatus och liknande påverkas alltså inte; Spenn ersätter bara de tidigare bonuspoängen i programmen.
För att driva det nya gemensamma bonusprogrammet har Norwegian och Strawberry bildat ett samägt bolag. Det nya företaget, som initialt kallades LoyaltyCo, ägs till lika delar (50/50) av de två bolagen och leds av Christoffer Sundby, som tidigare varit marknads- och kundchef på Norwegian. Detta understryker satsningens betydelse – båda företagen investerar tillsammans för att göra Spenn till en framgång för sina kunder.
Fördelar med Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry för kunder
Införandet av Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry ger flera stora fördelar för dig som är kund hos Norwegian eller Strawberry. Den nya gemensamma lojalitetsvalutan gör det enklare att tjäna och använda poäng – oavsett om du flyger, bor på hotell eller handlar hos partners.
- Ökad flexibilitet och värde: Med Spenn får du mycket större frihet än tidigare. Nu kan du använda poäng från Norwegian på hotellvistelser hos Strawberry – och tvärtom. Poängen är inte längre låsta till ett bolag. Det betyder att dina poäng blir mer värda och mer användbara.
- Enklare att utnyttja intjänade poäng: Tidigare var det vanligt att bonuspoäng inte hann användas innan de gick ut. Det blir enklare med Spenn. Du kan snabbt se ditt saldo i Spenn-appen och använda poängen där du vill. Det gör lojalitetsprogrammet mer tillgängligt – och mer värt att använda.
- Fler intjäningsmöjligheter: Genom samarbetet ökar antalet sätt som en kund kan samla poäng på. Istället för att enbart tjäna flygpoäng hos Norwegian eller hotellpoäng hos Strawberry, hamnar nu allt i samma “poängpott”. Du kan tjäna Spenn på flyg, hotell och via flera partners, vilket innebär att bonusresor eller gratis hotellnätter kan uppnås snabbare än om poängen varit uppdelade i separata program. Sammantaget innebär Spenn att lojalitetsprogrammen blir mer spännande och förmånliga för användarna, enligt företagen själva.
Hur Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry påverkar lojalitetsprogrammen
Båda företagens existerande lojalitetsprogram påverkas genom att själva valutan för poängen byts ut mot Spenn. Norwegians bonuspoäng kallades tidigare CashPoints och Strawberrys poäng ingick i Points Unlimited-programmet – dessa kommer nu successivt att ersättas av Spenn. Alla CashPoints som medlemmar hos Norwegian redan tjänat in, liksom Strawberrys intjänade poäng, finns dock kvar på kontot och kan användas som vanligt ett tag till. På sikt kommer medlemmarna att kunna konvertera sina gamla poäng från båda bolagen till Spenn. Från och med lanseringen av Spenn i slutet av 2024 tjänas inga nya CashPoints eller Strawberry-poäng in – alla nya bonuspoäng ges direkt i form av Spenn.
Den kanske största förändringen är att poängen nu blir transporterbara mellan programmen. Tidigare kunde du bara använda Norwegian-poäng hos Norwegian och Strawberry-poäng hos Strawberry. Med Spenn kan poäng du tjänat hos Norwegian användas hos Strawberry, och vice versa. Detta knyter samman lojalitetsklubbarna på ett sätt som inte funnits tidigare och gör båda programmen mer värdefulla för medlemmarna.
Norwegian Reward och Strawberrys lojalitetsprogram fortsätter i övrigt som separata varumärken – du förblir medlem i respektive program och behåller dina eventuella medlemsnivåer och förmåner där. Spenn fungerar som en gemensam bonusplattform inom dessa program. Kunderna kan alltså fortfarande ta del av unika förmåner från Norwegian (t.ex. kampanjer på flygresor) och Strawberry (t.ex. medlemsnivåer med hotellförmåner), samtidigt som poängsystemet är gemensamt.
En intressant möjlighet i och med det gemensamma programmet är lanseringen av nya betalkort kopplade till Spenn. I dagsläget har Norwegian ett eget kreditkort (Bank Norwegian-kortet) som gav CashPoints på alla köp, och Strawberry erbjuder Strawberry Mastercard med bonus på köp i deras värld. Det har ännu inte annonserats något nytt gemensamt Spenn-kreditkort, men branschanalytiker spekulerar att ett sådant kan komma att lanseras för att ge poäng (Spenn) på köp som gynnar båda företagen. Ett gemensamt bonuskort skulle innebära att kunder kan tjäna Spenn vid alla vardagsköp, utöver flyg och hotell, vilket ytterligare skulle förstärka lojalitetsprogrammens attraktivitet.
Hur tjänar man Spenn?
Att tjäna Spenn-poäng blir en naturlig del av kundernas resor och hotellvistelser framöver. Här är några av de viktigaste sätten att samla Spenn:
- Flygresor med Norwegian: Varje gång du flyger med Norwegian tjänar du Spenn baserat på hur mycket du betalar för biljetten. Dyrare biljettyper ger högre poängintjäning – till exempel ger flexibla biljetter mer Spenn än en lågprisbiljett. Precis som tidigare med CashPoints får du alltså poäng på alla Norwegian-flyg, men nu i form av Spenn.
- Hotellnätter hos Strawberry: Alla övernattningar på Strawberrys hotell genererar Spenn-poäng. Ju mer du spenderar på din hotellvistelse (logi, och eventuellt mat/spa om det ingår), desto fler Spenn får du som belöning. Du tjänar helt enkelt Spenn varje gång du bor på ett hotell inom Strawberry-kedjan, precis som du tidigare tjänade deras egna poäng.
- Köp hos partnerföretag: Både Norwegian och Strawberry har partnerföretag där du kan få bonuspoäng, och i det nya systemet kommer alla dessa intjänade poäng att ske i form av Spenn. Exakt vilka partners som ingår kommer att utökas över tid, men redan från start nämns exempelvis flygbolaget Widerøe som en partner i Spenn-samarbetet. Även andra typer av företag, som hyrbilsfirmor, resebyråer eller evenemangsbolag, kan ge Spenn när du handlar hos dem – antingen via att du uppger ditt medlemskap eller genom att du handlar via Spenn-appen.
- Bonusgrundande kreditkort: Om du använder de kreditkort som Norwegian och Strawberry erbjuder kan du få bonus på alla dina vardagsinköp. Bank Norwegians Visa-kort har till exempel tidigare gett CashPoints motsvarande en viss procent av beloppet du handlar för, och framöver förväntas dessa köp i stället ge Spenn-poäng. På liknande sätt ger Strawberry Mastercard bonuspoäng för köp som nu blir Spenn. Detta innebär att du kan tjäna poäng även när du handlar mat, kläder eller annat, inte bara när du flyger eller bor på hotell. Bonuskorten breddar därmed intjäningen ytterligare.
Hur använder man Spenn?
Spenn-poängen du samlar ihop kan sedan användas för en rad olika förmåner och köp. Några av de viktigaste sätten att använda dina Spenn är:
- Flygbiljetter hos Norwegian: Du kan lösa in Spenn för att helt eller delvis betala dina flygresor med Norwegian. Det gäller alla Norwegian-flyg – precis som med tidigare CashPoints finns det inga svarta perioder eller minimigränser, utan poängen kan användas som betalning på valfri flight när som helst. (Skatter och vissa avgifter kan behöva betalas med pengar, men resten av biljettpriset kan täckas med Spenn.) Att kunna delbetala resan med poäng gör det enklare att utnyttja även en mindre poängsaldo.
- Hotellnätter hos Strawberry: Du kan boka gratis eller rabatterade hotellnätter på Strawberrys hotell genom att betala med Spenn. Antingen betalar du hela vistelsen med dina poäng, eller så kan du välja att delbetala – dvs. använda Spenn som del av betalningen och resten med pengar. Strawberry erbjuder även särskilda Superdeal-erbjudanden för medlemmar, som är extra rabatterade priser på hotellnätter och som enbart kan bokas med Spenn-poäng. På så sätt får du extra mycket värde för dina poäng när du utnyttjar dessa erbjudanden.
- Reseextra och tillval: Hos Norwegian kan du inte bara betala själva flygbiljetten med Spenn, utan även köpa tilläggstjänster för dina poäng. Har du samlat mycket Spenn kan du till exempel uppgradera din resa genom att betala för extrabagage, priority boarding, Fast Track i säkerhetskontrollen, förbokade sittplatser eller till och med förbeställda måltider ombord – allt med dina Spenn. Du kan också använda poäng för att betala avgifter vid ombokning av biljetter eller köpa till reseförsäkringar som Norwegian erbjuder. Detta gör att lojalitetspoängen kan höja din resekomfort utan extra kostnad.
- Andra partners och produkter: I och med att fler partners ansluter till Spenn-universumet kommer du även att kunna använda dina poäng för andra varor och tjänster. Enligt Norwegian och Strawberry ska man snart kunna spendera Spenn på “många andra partnerprodukter och tjänster” utöver flyg och hotell. Till exempel planeras Spenn att kunna användas i framtiden hos retail-partner, vilket kan innebära butiker och dagligvarukedjor. Redan nu antyds det att poäng så småningom kan nyttjas i butiksmiljö – ett exempel är att Reitan Retail (som äger bl.a. Pressbyrån och 7-Eleven) aviserat att de kommer ansluta sig, vilket skulle göra det möjligt att använda Spenn för köp i deras butiker framöver. Kort sagt, användningsområdena för Spenn förväntas bli många fler än enbart flygbiljetter och hotellnätter i takt med att programmet växer.
Jämförelse av förmåner i Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry
Satsningen på Spenn ger både likheter och skillnader i hur Norwegian och Strawberrys lojalitetsprogram fungerar. Tabellen nedan sammanfattar de viktigaste aspekterna och förmånerna, och hur de två företagen förhåller sig:
Aspekt | Norwegian (flygbolag) | Strawberry (hotellkedja) |
---|---|---|
Lojalitetsprogram (före Spenn) | Norwegian Reward – poäng i CashPoints (för flygresor) | Strawberry Points Unlimited – egna bonuspoäng (för hotell) |
Intjäning av Spenn | Tjänas genom flygresor med Norwegian; även via Spenn-partners | Tjänas genom hotellvistelser på Strawberry; även via Spenn-partners |
Användning av Spenn | Används för att betala flygbiljetter och resetjänster hos Norwegian; kan även användas för hotellbokningar (via Spenn) | Används för att betala hotellnätter och erbjudanden hos Strawberry; kan även användas för flygresor (via Spenn) |
Kreditkort med bonus | Bank Norwegian Visa (ger Spenn-poäng på alla köp) | Strawberry Mastercard (ger Spenn-poäng på alla köp) |
Framtiden för Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry
Spenn lanserades officiellt i november 2024 och är i skrivande stund ett nystartat initiativ, men planerna framåt är ambitiösa. Fler företag förväntas gå med i lojalitetsprogrammet framöver. Målet är att Spenn ska växa och omfatta flera olika företag och varumärken, vilket skulle skapa ännu större möjligheter och värde för medlemmarna. Både Norwegian och Strawberry har antytt att man för dialog med potentiella partners i olika branscher, för att på sikt bygga ett stort nätverk av aktörer som använder Spenn som förmånsvaluta.
Ett första exempel på denna expansion kom våren 2025, då det tillkännagavs att Reitan Retail går in som delägare i Spenn-satsningen. Reitan Retail är ett ledande handelsföretag i Norden (de driver bland annat Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige samt REMA 1000 och Narvesen i Norge), och med deras inträde får Spenn en tredje stor ägare vid sidan av Norwegian och Strawberry. För kunderna betyder det att man i framtiden inte bara kan tjäna och använda Spenn på flyg och hotell, utan även i butiksmiljö och dagligvaruhandel. Enligt Reitan kommer man initialt att koppla in sina verksamheter på den norska marknaden först, för att sedan introducera Spenn i sina butiker i övriga länder stegvis. Detta markerar ett viktigt steg där lojalitetsvalutan Spenn breddas till att omfatta resor, boende och shopping – en trifecta som Strawberrys grundare Petter A. Stordalen kallar för en “fantastisk treenighet” för kunderna.
Även utan Reitans intåg har Spenn snabbt börjat växa. I början av 2025 uppgavs det att över 100 olika varumärken redan är anslutna som partners i Spenn-nätverket. Medlemmar kan tjäna poäng hos en rad företag i olika branscher – till exempel hos rederiet Hurtigruten, elektronikjätten Samsung och sportmärket Adidas, för att nämna några. Detta breda partnernätverk gör att Spenn redan nu är mer än bara ett samarbete mellan ett flygbolag och en hotellkedja; det håller på att bli en helhetsplattform för lojalitet i Norden.
Sammanfattningsvis markerar Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry en ny era för lojalitetsprogram i Norden. Genom att kombinera två stora aktörer – Norwegian och Strawberry – och många olika partners, skapas ett nytt sätt att samla och använda bonuspoäng på ett enkelt och smart sätt.
Med Spenn kan du få poäng för både flyg, hotell och snart även vardagsinköp – allt i ett och samma system. Det gör det enklare än någonsin att få värde för varje krona du spenderar.
För kunder hos Norwegian och Strawberry betyder det att deras poäng nu kan användas mycket bredare än tidigare. Om utvecklingen fortsätter kan Spenn förmånsvaluta Norwegian Strawberry bli ett av Nordens största lojalitetssystem – och ge oss en tydlig bild av hur framtidens bonusprogram kommer att fungera.